Щорічно, напередодні весни (отже, і нового туристичного сезону), американський виробник Garmin, що спеціалізується на виробництві смарт-пристроїв для подорожей і спорту, публікує звіт про тенденції, пов'язані із запитами клієнтів про допомогу в екстреній ситуації. Йдеться про надсилання сигналів SOS з портативних супутникових комунікаторів або GPS-навігаторів, де є опція inReach, до цілодобового міжнародного центру реагування Garmin Response℠.
Рік тому в нашому Блозі ми вже розповідали про звіт inReach SOS за 2023 рік. Якщо цікаво, можете перейти за посиланням і порівняти позаторішні дані зі звітом за 2024 рік, який компанія оприлюднила 27 лютого.
Перший висновок, до якого дійшли фахівці Garmin, – багато споживачів продукції бренду, як і раніше, віддають перевагу активному відпочинку на свіжому повітрі (піші походи, риболовля, лижі тощо), використовуючи для зв'язку з рідними і близькими різні пристрої бренду з технологією inReach. У сліпих зонах, де телефон не ловить стільниковий сигнал, подібні гаджети Garmin виконують роль палички-виручалочки. З їхньою допомогою мандрівники, в яку б глухомань не завела їх стежка, можуть надсилати й отримувати повідомлення, прокладати маршрути, відстежувати своє місцерозташування і ділитися інформацією про поїздки. А в надзвичайній ситуації користувачі гаджетів Garmin можуть надсилати сигнали лиха і бути впевненими, що спеціально навчений персонал Garmin Response відповість на запит, відстежить координати пристрою і зв'яжеться з аварійними службами конкретного регіону.
Примітка!В обов'язки Garmin Response також входить обдзвонювання осіб, зазначених у профілі того, хто звернувся по допомогу, як контакти для екстреного зв'язку, щоб повідомити їх про ситуацію, що трапилася, й уточнити інформацію про користувача пристрою: місцеперебування і маршрут, вік, попередній медичний стан, чисельність групи, транспортний засіб, провізію тощо. Усі отримані відомості передаються до відповідної рятувальної служби.
Протягом усього процесу з надання допомоги команда Garmin Response відправляє оновлення на пристрій користувача (навіть якщо він не може відповісти) і оновлює контакти для екстреного зв'язку доти, доки не буде підтверджено факт завершення рятувальної операції або доки користувач не скасує сигнал SOS. Перші 10 хвилин після активації SOS місцерозташування пристрою inReach оновлюється щохвилини, а потім, щоб не розряджати батарею, інтервали між оновленнями збільшуються до 10 хвилин.
Уже 14 років пристрої inReach Garmin рятують життя любителям пригод у різних куточках світу. 2024 рік особливо відзначився, оскільки з виходом нового покоління портативних комунікаторів inReach® Messenger Plus стала доступною можливість обміну фотографіями та голосовими повідомленнями через супутникову мережу – зокрема й під час надсилання сигналу SOS.
Як зазначає сам виробник, такі інновації ознаменували важливий етап у розвитку технологій бренду і гігантський стрибок щодо поліпшення підтримки клієнтів на всіх етапах взаємодії. Адже тепер співробітники координаційного центру можуть не тільки прочитати «сухий» текст SOS-повідомлення, а й побачити деталі події, а також почути розповідь про неї з перших вуст, що підвищує поінформованість персоналу Garmin Response і збільшує шанси клієнтів на благополучний і більш швидкий вихід зі складної ситуації.
Звідки 2024 року надходили сигнали SOS
і в яких ситуаціях?
На мапі, наведеній нижче, червоними кружечками позначено куточки світу, звідки надсилали до служби порятунку Garmin Response запити про екстрену допомогу.
Як бачите, тут зазначено три океани і шість континентів із десятками країн: від Норвегії до Марокко і Чилі. Це свідчить про те, що глобальна супутникова мережа Iridium має 100%-е покриття Землі, даючи змогу передавати дані з будь-якої точки нашої планети.
2024 року повідомлення з проханням про допомогу фіксувалися під час різного роду стихійних лих. На жаль, минулий рік був багатий і на повені, і на урагани, і на лісові пожежі. Команді Garmin Response доводилося зв'язуватися з місцевими відділеннями поліції та служби швидкої допомоги, організовувати рятувальні операції для людей, які потрапили в автомобільну аварію у віддалених від населених пунктів місцях. Навіть проводилася складна рятувальна операція на найвищій горі у світі – Евересті, під час якої використовувався вертоліт.
Багато сталося 2024 року велосипедних аварій. Зверталися по допомогу також постраждалі від укусів гримучих змій. І човнярів доводилося рятувати, і травмованих альпіністів, і екстремалів на снігоходах, які потрапили в лавину. Частий випадок – загублені туристи.
Традиційно лідирують за статистикою SOS-звернень такі види активного відпочинку, як піші походи з рюкзаком і водіння мотоцикла. Ба більше, 2024 року було відзначено зростання травмування під час їзди на мотоциклі по бруду. А якщо порівнювати з попередніми сезонами, 2024 року частіше потрапляли в екстремальні ситуації люди, які займаються спортивним сплавом гірськими річками, любителі кемпінгу та катання на гірському велосипеді.
Залежно від сезону спостерігалися сплески в тій чи іншій сфері діяльності: восени – полювання, влітку – катання на човнах, взимку – лижний спорт або катання на снігоходах, сноуборді.
Велосипедисти, альпіністи, любителі веслувальних видів спорту та їзди бездоріжжям – названі категорії також лідирують у списку клієнтів Гармін, які часто зверталися минулого року по допомогу.
Для наочності до вищевикладеного компанія Garmin візуалізує свій звіт inReach SOS 2024 такою ось круговою діаграмою з кольорових фрагментів, кожен з яких позначає певний вид активності.
Чому люди надсилали сигнал лиха
до служби Garmin Response?
Основна причина – це травми. На другому місці, згідно зі статистикою Гармін, – це несправність транспортних засобів та аварії. На третьому – медичні проблеми. Далі – застряглі люди. Замикають п'ятірку ключових причин, через які 2024 року клієнти Гармін відправляли сигнал лиха, «загубленці», тобто туристи, які відстали від своєї групи.
Якщо порівнювати з попередніми роками, то спостерігається зростання медичних проблем, тобто люди частіше почали звертатися по допомогу через проблеми з серцем, шлунково-кишкові розлади, хворобливий стан внаслідок кисневого голодування, що нерідко трапляється високо в горах або під час польотів, тощо.
Значно зросла кількість ситуацій, під час яких люди стикалися з небезпечними дикими тваринами (зазвичай із гримучими зміями і ведмедями). Також 2024 рік приніс чимало лісових пожеж, зливових паводків і ураганів.
Нижче наведено графік, на якому показано, наскільки часто з тієї чи іншої причини (травми, проблеми з автомобілем, медичні проблеми тощо) клієнти Garmin зверталися по допомогу 2024 року.
Заради кого (або чого) люди відправляли повідомлення SOS?
Сигнал inReach SOS може бути надіслано із запитом про допомогу для будь-якої людини або з метою повідомлення про надзвичайні ситуації, як-от пожежі або ДТП. Цікаво відзначити, що минулого року збільшилася кількість сигналів лиха від імені користувача пристрою Garmin inReach. Половина таких повідомлень стосувалася членів групи користувача або третіх осіб. Подібна статистика говорить про те, як важливо мати при собі прилади inReach, що забезпечують зв'язок у будь-якій ситуації.
Дивіться графік, що демонструє, для кого (себе, компанії, третьої сторони тощо) частіше надсилали повідомлення SOS 2024 року.
Яких заходів вживали в надзвичайних ситуаціях?
2024 рік виявився неспокійним. Частіше виникала необхідність викликати машини швидкої допомоги, вертольоти і пошуково-рятувальні загони. Також частіше співробітники Garmin Response зверталися по допомогу до поліції та пожежних служб.
Завдяки підтримці Garmin Response користувачі inReach змогли самостійно врятуватися майже в 12% випадків, що сталися 2024 року.
Але, на жаль, у багатьох ситуаціях самостійний порятунок неможливий. Доводиться організовувати пошуково-рятувальні заходи, що загрожує фінансовими витратами. Для таких випадків компанія Garmin пропонує плани страхування пошуково-рятувальних операцій. Якщо завчасно застрахуватися, внісши оплату, то у разі виникнення екстреної ситуації витрати, пов'язані з пошуково-рятувальними операціями, будуть компенсовані.
На графіку, наведеному нижче, відображено, які заходи реагування вживалися 2024 року під час порятунку клієнтів Garmin.
Відгуки користувачів пристроїв Garmin
про функцію SOS-повідомлень
Джеймс Бірч, власник inReach, чий друг, потрапивши під лавину, відправив сигнал лиха:
«Я не можу передати, наскільки вдячний кожній людині, яка брала участь у рятувальній операції. Було докладено величезних зусиль – абсолютно всіма. Завдяки вашій допомозі я можу знову поснідати зі своїм другом завтра вранці».
Бріттані Фарріш, яка, рятуючись від лісової пожежі, використовувала прилад inReach:
«Якби не inReach, у нас не було б інформації про те, що наближалося до нас того дня, і ми могли б даремно витратити багато дорогоцінного часу. Крім того, що нам загрожувала пожежа, дорогу перегородили повалені дерева. Не було зв'язку. Ми потребували допомоги».
Адріан Абрахамс, який використовував inReach задля допомоги парі, що опинилася в скрутному становищі під час подорожі:
«Іноді (хоча фактично – найчастіше) готовність до важких ситуацій буває корисною не стільки для самого себе, скільки для надання допомоги іншим. І це прекрасно – мати можливість допомогти людям, коли це необхідно».
Спасибі всім, хто відгукнувся!
Завершуючи свій звіт inReach SOS за 2024 рік, компанія Garmin висловила свою подяку усім рятувальникам і волонтерам, завдяки титанічним зусиллям яких вдалося врятувати життя багатьох людей, а також побажала своїм клієнтам безпечних і щасливих пригод у 2025 році.
Ми приєднуємося до цих побажань і нагадуємо, що про свою безпеку краще потурбуватися завчасно, вибравши надійного помічника для мандрівок на суходолі, у повітрі чи на морі. Дізнатися, які супутникові комунікатори та GPS-навігатори з підтримкою inReach доступні зараз для замовлення в нашому фірмовому магазині Garmin, ви можете тут. Також можете зв'язатися з представниками магазину, щоб поставити всі ваші запитання.